Projekt Eellugu Marsruut Uudised Toetajad Rentimine Üles Avalehele

  Lennuk ootab tormis purunenud detaili asemele uut
 
29.07.2000  

Eesti Päevaleht
Tiit Pruuli, madrus


Lennuki meeskond tähistab homme koos ligi 200 000 vanuatulasega riigi iseseisvuse 20. aastapäeva ja ootab tormis purunenud rooliratta võlli hammasratta uue eksemplari saabumist.

Meie tee Nukualofast Port Vilasse polnud kerge. Lõpuks ometi saime etapi alguses kätte Vaikse ookeani passaattuuled, mis puhusid 10–12 m/s. Ent 19. juuli õhtul hakkas puhuma frondialune tuul. Kella 23–ks oli tuule kiirus tõusnud 20 meetrile ning võtsime groodil ehk suurpurjel kaks rehvi sisse, st vähendasime purjepinda umbes 60%. Kell kolm öösel puhus pooltaganttuul tugevusega 27 m/s. Seepeale jätsime geenuast ehk eespurjest tuult püüdma vaid umbes 10%. Tuul tõusis veelgi, saavutades oma haripunkti vastu hommikut, mil anemomeeter näitas tema kiiruseks kuni 38,4 m/s. Laine ei jõudnud õnneks end väga suureks koguda, maksimaalne kõrgus kuni 5 meetrit.

Kui ilm oleks veelgi halvenenud, oleks tulnud suurpuri täiesti kokku sorida, sest ahtri alla paiskuv murdlaine võib viia laeva küljega lainesse. Sõit oleks siis jätkunud hästi väikese (5%) eespurjega. Kui torm oleks kestnud pikka aega, oleks hakanud ohtlikult suurenema ka laine. Siis oleksime lasknud ahtrist merre pika otsaga väikese tormiankru, selleks et vähendada kiirust. Suurel kiirusel kõrgest lainest alla kihutades võib jaht söösta ninaga uude lainesse ja halvimal juhul võib see lõppeda ümbermineku ja taglase kaotusega.

Kui ka need meetmed poleks jahi ohutut juhtimist tagada suutnud, siis oleks pidanud vöörist vette laskma triivankru, mis on langevarju sarnane kott, mille ülesandeks on hoida laev ninaga vastu tuult. Siis oleks purjed alla võetud, luugid suletud ja oodatud orkaani vaibumist.

Kõik need manöövrid saavad toimuda siis, kui on võimalik liikuda allatuult. Kui aga sellist ruumi ei peaks olema ja tuleb trügida vastutuult, siis tuleb kasutusele võtta tormipurjed – tormifoka ja -groot. Need on väikese pindalaga ja eriti tugevad purjed.

Meie õnneks lõppes maruilm suhteliselt ruttu. Kuigi Beauforti skaala järgi purjetasime siis mõnda aega 12-pallises tuules, mis võrdub orkaaniga, vaibus torm ühe ööga. Lennuk pidas katsumusele hästi vastu, ükski sõlm ega detail ei katkenud, kuigi tugev tuul ja laine tekitasid ajuti merevõõrama inimese jaoks harjumatult võimast müha ja laevakere rappus.

Paari päeva pärast tabas Lennukit uus üllatus – purunes jahi rooliratta võlli hammasratas. See tähendas, et kaks päeva tuli laeva juhtida mitte ratta, vaid avariiroolipinni abil. Kui see purunemine oleks juhtunud tormiööl, oleks avariirooli paigaldamine ja sellega roolimine võinud olla äärmiselt keeruline ja ka ohtlik. Õnnetuse hetkel ja pärast seda puhus aga mõõdukas taganttuul ning juhtimiseks tuli rakendada tavapärasest suuremat füüsilist jõudu. Roolimees pidi oma tööd tegema ebamugavas kummargil positsioonis, kus kursi hoidmine tavapärasest keerukam.

Praegu ootame Vanuatul, et Inglismaalt, Whitlocki tehasest jõuaks kullerfirma TNT abil kohale uus hammasratas, et saaksime reisi jätkata järgmise peatuspaiga Port Moresby suunas.

 

<< TAGASI

  © Thetis MTÜ; 1999, kõik õigused reserveeritud.


Toetajad Uudised Marsruut Eellugu Projekt Logi Meedia Üles Avalehele