Projekt Eellugu Marsruut Uudised Toetajad Rentimine Üles Avalehele

  Maailmareisi purjeka kere sai Soomes valmis
 
06.09.1998  

Pikale retkele suunduv jaht peab üle elama ka kokkupõrked jääkamakatega

Inkoo/Soome – Soome laht – Tallinn Eesti ümber maailma purjetamise meeskond tähistas reedel ‰ampanjaga Soome laevatehases valminud purjeka eritugevdusega kere valmimist. Esimese eestlaste ümbermaailmapurjeka kapten Mart Saarso nimetas lõplikult kevadel valmiva, üle 13 meetri pikkuse jahi ehitamist sümboolseks, sest laev avab eestlastele pärast nõukogude okupatsiooni lõplikult kõik maailma mered.

“Jahi valmimine on läbimurre eestlaste muutumisel rannarahvast uuesti mererahvaks,” ütles Saarso Finngulfi laevatehases.

Laevaehitajad eemaldasid seni veel nimetult jahilt reedel spetsiaalse valuvormi (matriitsi), mille sisse oli ligi miljon krooni maksnud kere ehitatud. Matriitsist väljavõtmise päeva peavad meremehed plastikust purjekate sünnipäevaks, see on võrreldav puulaevade puhul emapuu paikapanemisega.

Avamerepurjekate ehitamisele spetsialiseerunud Finngulfi tehase omanik Stig Nordblad ütles, et jahi kere ehitasid neli meest valmis pisut alla kahe kuuga. Kere tugevuse demonstreerimiseks tõi Nordblad kaardus tüki laevakere materjalist ning lubas, et kui keegi selle puruks hüppab, siis maksab ta ehitamise raha tagasi.

Polüestervaigust, klaaskiust ja ülikergest balsapuust keretükk ei paindunud märkimisväärselt isegi eestlastest kõige raskema, Kuku raadio saatejuhi Tiit Karuksi ligi sada kilo kaaluva kogu all.

Kapten Saarso sõnul näis jahikere esialgse ülevaatuse järel defektita. “Tõeliselt ilus töö,” ütles Saarso, silitades sini must-valge triibuga purjeka vöörtäävi.

Finngulf ehitas laevakere arvestusega, et see peaks vastu ka kokkupõrgetele jääkamakatega.

Stig Nordbladi sõnul sõitis tema tuttav samasuguse jahiga peaaegu maksimumkiirusel vastu veealust kaljut, kuid mingit leket laeval ei tekkinud. Sama jahiga said kolm ümbermaailmasõidu meeskonnaliiget reede õhtul esimest korda proovida, mis tunne on tulevase Eesti kaunima purjekaga merd mõõta.

“Oi, mehed, kui selle jahi valmis saame, siis alles sõidame,” hüüdis kapten Saarso proovisõidu ajal keset Soome lahte kaaslastele Tiit Riisalole ja Tiit Pruulile. Soomerootslasest ärimehele kuuluv purjekas võttis kergelt üles üheksasõlmelise kiiruse (16 kilomeetrit tunnis).

Soomes valmib vaid jahi kere ja tekk. Kõik sisetööd ja viimistluse teeb Saaremaal Nasvas asuv Saare Paat, kuhu jaht viiakse septembri lõpus Soomest treileritega.

Poolteiseaastane suur mereseiklus algab järgmise aasta sügisel.

JAANUS PIIRSALU
Eesti Päevaleht

 

<< TAGASI

  © Thetis MTÜ; 1999, kõik õigused reserveeritud.


Toetajad Uudised Marsruut Eellugu Projekt Logi Meedia Üles Avalehele