Projekt Eellugu Marsruut Uudised Toetajad Rentimine Üles Avalehele

  Eestlased lähevad ümbermaailmareisile
 
09.11.1998  

Järgmise aasta septembris stardib Pirita sadamast Eesti purjekas seitsmeliikmelise meeskonnaga ümbermaailmareisile, külastades 36 sadamat 25 riigis.

Kaugpurjetamise seltsi Thetis juhatuse esimehe ja projektijuhi Tiit Riisalo (30) sõnul tekkis ümber maakera purjetamise mõte koos Mart Saarsoga purjekal Paldiski sadamas tormivarjus olles. "Ilm oli niiske ja ligane, olemine tülpinud. Mõtlesime siis, et kuskil Tongal oleks ju tunduvalt soojem ja hubasem tormivarjus seista. Istuksime kohalikus kõrtsis, rüüpaks kaavat ja vaataks hula-hula-tüdrukuid," meenutab Riisalo.



Utoopia

Tavaliselt seilavad Eesti purjekad Läänemerel, sest enne kaugemale ei lastud, kuid nüüd pole inimestel aega pikemaid reise ette võtta. Neid eestlasi, kes üle Atlandi ookeani on purjetanud, võib ühe käe sõrmedel üles lugeda. "Kui juba pikem reis ette võtta, võiks ju esimeste eestlastena maakerale jahi purjede all ringi peale teha," arutles Riisalo. "Eesti lipu all sõites peaks jaht olema Eestis ehitatud ja sponsorid võiksid olla kodumaised." Veidi ulmelise projekti kulud ületavad 12 miljonit krooni, potentsiaalsetele toetajatele pole esialgu peale hea tahte midagi ette näidata.



Reaalsus

Et taevast maa peale (ehk merele) tagasi jõuda, tegid Riisalo ja Saarso miinimumkulutuste projekti. Jahi materjaliks valisid mehed plasti, aluse planeeritud suurus vähenes 14 jala võrra ja purjeka üldpikkuseks jäi 13,3 meetrit. Riisalo seletuse järgi on see väikseim pikkus, mille puhul seitse meest pika reisi ajal paati ära mahuvadd. Projekti hind vähenes umbes 6,5 miljoni kroonini, millest ligi pool peab minema jahi ehituseks. Nüüdseks on Soomes vormitud korpus Nasva sadamasse jõudnud. Jahiehitusfirma Saare Paat tegevdirektori Peeter Laumi ja ehituse projektijuhi Peeter Sääse eestvedamisel ehitatakse jaht valmis. Tuleva aasta mais "istutavad" saarlased jahi 4-toonise kiilu otsa.



Frakki kaasa ei võeta

Ruumi vähesuse tõttu peab poolteist aastat kestvale reisile kaasa võetav varustus olema minimaalne. Riisalo kinnitab, et kuigi välismaa sadamates tuleb ette Eestit tutvustavaid kohtumisi ja meediaüritusi, frakke ega smokinguid kaasa ei võeta, ka raamatute arv on piiratud. "Peamine on tormivarustus, kütus ja veevaru. Toiduaineid ostab meeskond sadamatest, kuhu sisse sõidetakse. Kokku on planeeritud külastada 36 sadamat 25 riigis.

Meeskonna formeerimisest rääkides ütleb Riisalo, et tahtjaid oli algul palju, aga kui reis juba reaalseks muutus, hakkasid mõned soovijad kukalt kratsima... Poolteist aastat maailmameredel kodust kaugel loksuda ei tundunud enam kuigi ahvatlev.

"Mina purjetasin juba enne abiellumist. Seetõttu oli naine teadlik, kellega tal tegemist on," vastab Riisalo küsimusele, kuidas abikaasa tema ärasõidule reageerib. "Loodan, et mul õnnestub oma pere lennukiga mõnda sadamasse organiseerida."

Kui kõik kulgeb plaani järgi, algab 35 000 meremiili pikkune reis järgmise aasta septembris. Siis on ilmastik Läänemerel purjetamiseks veel piisavalt hea ning Atlandi ookeani saa ületada, kui algavad ka paljud traditsioonilised ümber maailma purjetamise võistlused.

IGOR KROMANOV
Sõnumileht

 

<< TAGASI

  © Thetis MTÜ; 1999, kõik õigused reserveeritud.


Toetajad Uudised Marsruut Eellugu Projekt Logi Meedia Üles Avalehele