Projekt Eellugu Marsruut Uudised Toetajad Rentimine Üles Avalehele

  Lennuk pandi laeval nimeks
 
31.05.1999  

Lennuk pandi laeval nimeks... et ta lendes lõhuks laineid, tsiteerib ümbermaailmajahi ristiema, Kuressaare neiu Pileri Lepik ”Kalevipoega”, sellal kui Saaremaa meeste käe all valminud laev Nasva kail vettelaskmist ootab.
On laupäev, 29. mai kell 18.45. Sinakashall palakas langeb laevakerelt. Šampanjapudel lendab vastu laevanina.

”Oh sa aeg, siin on täna terve valitsus ja Riigikogu kohal!” müksab vanaproua papit. Tõepoolest, nii palju ministreid ja poliitikuid pole Nasva sadama kai ilmselt varem näinud.

”Äi, sääl Toompeal on neid veel küll ja küll!” Mees peab kõva häält tegema, sest puhub vali tuul ning ülal taevas tiirutab helikopter. ”Eks sa näe, neid tuleb sealt just juuregid!”

Kõuts tuleb taevast

Taevast tulijaks osutub piirivalveameti peadirektor Tarmo Kõuts, projekti ”Eesti lipp ümber maailma” vanematekogu esimees. ”Miljonilisel rahval pole kerge jätta märki teiste rahvaste mällu,” ütleb Kõuts. ”Seda saab teha usalduse, professionaalsuse või kõva tahtega.”

”Kui jaht vette lastakse,” sõnab 20 aastat kipperina merd sõitnud kapten Mart Saarso, ”ei tähenda see veel, et ta on valmis. Suur töö seisab veel ees.” Alles vees saab hakata laeva taglastama.

Kapten Saarso tunneb oma laeva, sest hoidis ennast selle ehitamisega kursis algusest peale. Viimasel nädalal töötas ta koos laevaehitajatega.

Poliitikud pardal

”See on eriline laev küll,” tunnistab Saare Paadi projektijuht Peeter Sääsk. Lennuk on 13,3 meetrit pikk, 3,9 meetrit lai, süvis üle 2,4 meetri. Alus läheb koos varustuse ja seadmetega maksma 4,9 miljonit krooni.

Sääse sõnul on see laev tugev ja mugav: peavad ju mehed selles poolteist aastat elama.

Meeskonna moodustavad laeva kapten Mart Saarso, vanemtüürimees Aarne Tuisk, teine tüürimees Tiit Riisalo, kolmas tüürimees Margus Kastehein, madrused Tiit Pruuli ja Kaido Kama. Seitsmenda meeskonnaliikmena, kes sadamates vahetub, tahavad reisi kaasa teha personaliotsingufirma Fontes juht Tõnis Arro, riigikogulane Ignar Fjuk, muusik Jaanus Nõgisto, välisministeeriumi kantsler Indrek Tarand jt., kokku umbes 15 meest.

Kas Kama ujuda oskab?

Endine poliitik, praegu Võrumaa mees Kaido Kama madrusena imestab saarlast. ”Tea, kas ta ujudagi oskab,” arutavad inimesed. ”No ega ma nüüd mingi meremees küll ei ole,” tunnistab Kama. ”Aga ma tahan proovida seda, mida enne proovinud ei ole. Tahan näha ja veenduda, kas maakera ikka on ümmargune.”

Poliitikuna märgib Kama, et selline reis tuleb Eesti mainele igal juhul kasuks: ”Ise arvame, et oleme mereriik. Lausa häbiasi, et Eesti lipu all pole varem maakerale ringi peale tehtud.”

15 kuud kestev reis algab 2. oktoobril. Niisiis on ees veel mitu kuud, kui meeskond treenib ja õpib.

Välisminister Toomas Hendrik Ilves meenutab 50 aastat, mille jooksul eestlane oli oma merest ära lõigatud.

Saare maavanem Jüri Saar tänab Saaremaa laevaehitajaid ja annab laeva meeskonnale merele kaasa CD-plaadid Saaremaast ja saarlastest: ”Jätke need kõige eksootilisematele saartele, kus peatute.”

Saare Paadi tegevdirektor Peeter Laum annab üle kella: Saaremaa meeste töö on tehtud, nüüd on kord meeskonna käes.Kraana tõstab kaskedega ehitud Lennuki aluselt ja laev laskub vette. Kõlab hümn, laeval tõuseb Eesti lipp. Laeva pühitseb piiskop Einar Soone.

Hea Saaremaa kombe kohaselt pakutakse kõigile kokkutulnuile külakosti: suitsukala, õlut ning pitsi va kangemat. Kel taskus raha üle, saab selle jätta meremehe santsukasti ümbermaailmareisi toetuseks.

Mart Saarso: ”Raha poolest oleme juba üle koera saanud. Ma ei näe põhjust, miks me üle saba ei peaks saama.” Projekti ”Eesti lipp ümber maailma” läheb kokku maksma 6,5 miljonit krooni.

AILI KOKK
Sõnumileht

 

<< TAGASI

  © Thetis MTÜ; 1999, kõik õigused reserveeritud.


Toetajad Uudised Marsruut Eellugu Projekt Logi Meedia Üles Avalehele